TWÓJ KOSZYK

Koszyk jest pusty
 
ksiazka tytuł: SZKOLNICTWO Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA W PAŃSTWACH EUROPEJSKICH - STAN, PROBLEMY I PERSPEKTYWY autor: red.TADEUSZ LEWOWICKI, red.ALINA SZCZUREK-BORUTA, red.JERZY NIKITOROWICZ
DOSTAWA WYŁĄCZNIE NA TERYTORIUM POLSKI

FORMY I KOSZTY DOSTAWY
  • 0,00 zł
  • Od 11,00 zł
  • 15,50 zł
  • 0,00 zł
  • Od 9,90 zł
  • Od 11,00 zł

SZKOLNICTWO Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA W PAŃSTWACH EUROPEJSKICH - STAN, PROBLEMY I PERSPEKTYWY

Wersja papierowa
Wydawnictwo: ITE RADOM
ISBN: 83-87301-17-5
Liczba stron: 470
Oprawa: Twarda
Wydanie: 2010 r.
Język: polski

Dostępność: dostępny
44,90 zł 40,40 zł

Intencją zespołu autorów i redaktorów było przygotowanie swoistego raportu o szkolnictwie z polskim językiem nauczania w państwach europejskich. Przyjęty został katalog zagadnień, które powinny być przedstawione w tekstach. W przypadku państw, w których szkoły takie mają długą historię i znaczące dokonania, nakreślona jest ich geneza i zarysowane dzieje. Następnie w opracowaniach ich znajdują się omówienia podstaw prawnych powoływania i funkcjonowania szkół. Autorzy odwołują się do regulacji obowiązujących w danym państwie, jak i sygnalizują zgodność (lub niezgodność) tych regulacji z normami prawa międzynarodowego, ewentualnie deklaracjami oświatowymi wyznaczającymi ideologie oświatowe. W kilku opracowaniach znajdują się przykłady lokalnych regulacji prawnych i/lub praktyk oświatowych, które ułatwiają lub utrudniają korzystanie z praw do oświaty i kultury grup mniejszościowych.
Kolejnym zagadnieniem jest sieć szkół, informacje o liczbie, typach i szczeblach szkół, rozmieszczeniu terytorialnym, dostępności do szkół, zakresie zaspokojenia potrzeb oświatowych.
Najważniejsi w tym obrazie są ludzie. Przedstawione więc są informacje o uczniach - ich liczbie, wieku, osiągnięciach szkolnych i pozaszkolnych, informacje o losach absolwentów.
Drugą opisaną grupą są nauczyciele. W miarę możliwości - m.in. dostępności źródeł - podane zostały informacje o liczbie nauczycieli, ich wykształceniu, stażu pracy, formach podnoszenia kwalifikacji, doskonalenia, kontaktach z instytucjami w Polsce.
Stosunkowo dużo miejsca zajmują ogólne charakterystyki oddające treść wykształcenia, wymagania programowe, metody i formy organizacyjne. W kilku
opracowaniach znajdują się wykazy podręczników i innych pomocy wykorzystywanych w procesie edukacji szkolnej.
W poszczególnych tekstach zamieszczone są informacje o warunkach pracy nauczycieli i warunkach nauki, o zasadach finansowania, kontaktach ze społecznościami i instytucjami pozaszkolnymi - w tym z organizacjami polonijnymi, z duchowieństwem, z przedstawicielami państwa polskiego (ambasadami, konsulatami).
Opracowania zawierają autorskie przedstawienia problemów funkcjonowania szkół, opinie i własne oceny. Informacjom często towarzyszą komentarze, czasem wyjaśnienia, niekiedy wątpliwości.
W tekstach składających się na tom znaleźć można propozycje zmian, sugestie ulepszenia edukacji dla dzieci i młodzieży polskiej (czy pochodzenia polskiego) żyjącej w państwach europejskich.

fragment Wstępu

SPIS TREŚCI

Wprowadzenie

Zenon Jasiński
Problemy szkolnictwa i oświaty polonijnej w kontekście wielokulturowości - uwagi ogólne

Część I
SZKOLNICTWO POLONIJNE W EUROPIE ŚRODKOWO-WSCHODNIEJ

Mirosław Sobecki
Szkolnictwo polskie na Białorusi w okresie odrodzenia narodowego przełomu XX i XXI wieku

Jolanta Muszyńska, Urszula Namiotko
Szkoły polskie na Litwie

Dorota Misiejuk, Alla Karnaukh
Szkolnictwo w języku polskim na Ukrainie - stan i perspektywy rozwoju edukacji językowej

Andrzej Kusztelak
Edukacja szkolna dzieci i młodzieży polskiej w placówkach oświatowych
przy przedstawicielstwach dyplomatycznych na terenie ZSRR/Rosji w latach 1989-1999

Jelena Żeleźniak
Nauczanie języka polskiego na terenie obwodu kaliningradzkiego Federacji Rosyjskiej

Katarzyna Jurzysta, Maria Marta Urlińska
Szkolnictwo polskie na Łotwie

Część II
SZKOLNICTWO Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA NA POGRANICZU POLSKO-CZESKO-SŁOWACKIM

Barbara Grabowska, Ewa Ogrodzka-Mazur
Stan, problemy i perspektywy szkolnictwa z polskim językiem nauczania w Republice Czeskiej

Janina Urban
Edukacja dzieci i młodzieży polskiej i pochodzenia polskiego na Słowacji
- możliwości i praktyka

Michał Lubicz-Miszewski
Szkolnictwo polonijne w Słowacji

Część III
SZKOLNICTWO POLONIJNE W EUROPIE ZACHODNIEJ I POŁUDNIOWEJ

Iwona H. Pugacewicz
Stan, perspektywy i problemy szkolnictwa z polskim językiem nauczania we Francji

Innetta Nowosad, Aleksandra Sander
Stan, problemy i perspektywy szkolnictwa z polskim językiem nauczania w Niemczech

Agnieszka Kleina
Polskie szkoły w Szwajcarii

Bożena Babczyńska, Renata Cheda
Szkolnictwo polonijne w Wielkiej Brytanii

Katarzyna Mekla-Banaś, Grzegorz Banaś
Edukacja dzieci nowej emigracji polskiej w angielskich szkołach - trudności, możliwości i wyzwania

Joanna Orłowska
Polskie szkoły weekendowe w Irlandii

Lidia Marek, Agnieszka Szajner
Polonijna i polska oświata realizowana na terenie Grecji

Wykaz publikacji w serii "Edukacja Międzykulturowa"

Wykaz publikacji przygotowywanych i opublikowanych przez Katedrę Edukacji Międzykulturowej Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku

Informacja o autorach

 

Newsletter

Newsletter
Zapisz Wypisz

Klikając "Zapisz" zgadzasz się na przesyłanie na udostępniony adres e-mail informacji handlowych, tj. zwłaszcza o ofertach, promocjach w formie dedykowanego newslettera.

Płatności

Kanały płatności

Księgarnia Internetowa EKONOMICZNA akceptuje płatności:

  • płatność elektroniczna eCard (karta płatnicza, ePrzelew)
  • za pobraniem - przy odbiorze przesyłki należność pobiera listonosz lub kurier