TWÓJ KOSZYK

Koszyk jest pusty
 
ksiazka tytuł: KSZTAŁTOWANIE KONSTRUKCJI MOSTOWYCH ZE STALI HPS W TYM STALI TRUDNO RDZEWIEJĄCYCH W ASPEKCIE ICH TRWAŁOŚCI autor: TOMASZ WIERZBICKI
DOSTAWA WYŁĄCZNIE NA TERYTORIUM POLSKI

FORMY I KOSZTY DOSTAWY
  • 0,00 zł
  • Od 11,00 zł
  • 15,50 zł
  • 0,00 zł
  • Od 9,90 zł
  • Od 11,00 zł

KSZTAŁTOWANIE KONSTRUKCJI MOSTOWYCH ZE STALI HPS W TYM STALI TRUDNO RDZEWIEJĄCYCH W ASPEKCIE ICH TRWAŁOŚCI

Wersja papierowa
Wydawnictwo: INSTYTUT BADAWCZY DRÓG I MOSTÓW
ISBN: 978-83-89252-26-5
Liczba stron: 193
Oprawa: Miękka
Wydanie: 2012 r.
Język: polski

Dostępność: dostępny
126,00 zł 113,40 zł

Autor próbuje w swojej pracy, która powstała na podstawie jego rozprawy doktorskiej, rozwiać istniejące wątpliwości i fałszywe sądy na temat zastosowania stali trudno rdzewiejącej w konstrukcjach mostowych. Zdaniem autora, zastosowanie tych stali w krajowych konstrukcjach mostowych jest zdecydowanie niewystarczające.
Materiał ten uważany jest za nietrwały i trudny w utrzymaniu, mimo że jest on powszechnie stosowany w zagranicznych konstrukcjach mostowych, także w krajach o warunkach klimatycznych zbliżonych do warunków polskich. Co ciekawsze, stosowany jest również w krajach bogatych (np. Niemcy, USA, Japonia), które w swojej polityce gospodarczej dużą wagę przywiązują do ochrony środowiska.

W pracy przedstawiono genezę powstania stali trudno rdzewiejącej, jej podstawowe właściwości wraz z mechanizmem tworzenia się patyny ochronnej oraz przykłady zastosowania tego materiału w zagranicznym i krajowym budownictwie tak ogólnym, jak i mostowym. Przede wszystkim jednak zebrano wyniki doświadczeń uzyskanych podczas wprowadzania do mostownictwa polskiego stali trudno rdzewiejącej 12HNNbA, opracowanej w całości w Polsce. Ponadto zawarto informacje o wynikach badań trzech polskich mostów (przez Wisłę w Zakroczymiu, przez Kaczawę w Prochowicach, przez Bug w Nurze) wykonanych ze stali trudno rdzewiejącej 12HNNbA.

Podano także wnioski z przeprowadzonych eksperymentów (badanie połączeń spawanych ze stali trudno rdzewiejącej S355J2W+N) oraz podstawowe zasady kształtowania elementów konstrukcji mostowych ze stali trudno rdzewiejących, które niezależnie od właściwości materiałowych stali mają istotny wpływ na ogólną trwałość obiektu mostowego.
Wydaje się, że książka ta może być traktowana jako próba powrotu do dyskusji nad zapomnianym materiałem konstrukcyjnym w krajowym mostownictwie, tak chętnie wykorzystywanym w nowoczesnym budownictwie światowym.

Monografia może być szczególnie przydatna dla osób zajmujących się zawodowo utrzymaniem stalowych konstrukcji mostowych oraz studentów wyższych uczelni technicznych.

SPIS TREŚCI

Streszczenie/Abstract

1. WSTĘP

2. WPROWADZENIE
2.1. Informacje ogólne
2.2. Ogólne zagadnienia inżynierii komunikacyjnej
2.2.1. Wstęp
2.2.2. Mosty i wiadukty jako element infrastruktury komunikacyjnej

3. WŁAŚCIWOŚCI I ZASTOSOWANIE STALI HPS,
W TYM STALI TRUDNO RDZEWIEJĄCEJ.
STAN ZAGADNIENIA
3.1. Stale HPS stosowane w budownictwie mostowym
3.2. Charakterystyka ogólna stali trudno rdzewiejącej
3.2.1. Klasyfikacja gatunków stali trudno rdzewiejącej
3.2.2. Wpływ składników stopowych na właściwości stali
trudno rdzewiejącej
3.2.3. Charakterystyka stali 12HNNb
3.2.4. Stale trudno rdzewiejące w polskich normach
3.2.5. Badania porównawcze stali 12HNNbA i zagranicznej stali
trudno rdzewiejącej
3.3. Korozja atmosferyczna stali trudno rdzewiejącej
3.3.1. Mechanizm tworzenia się i budowa produktów korozji (patyny)
3.3.2. Zmiany stanu zanieczyszczenia środowiska w Polsce
na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego
3.4. Zastosowanie stali trudno rdzewiejących
3.4.1. Wstęp
3.4.2. Zastosowania stali trudno rdzewiejących w budownictwie
ogólnym za granicą
3.4.3. Zastosowania stali trudno rdzewiejących w budownictwie
mostowym za granicą
3.4.4. Przykłady zastosowania stali trudno rdzewiejących
w budownictwie ogólnym w Polsce
3.4.5. Przykłady zastosowania stali trudno rdzewiejących
w budownictwie mostowym w kraju

4. BADANIA ZACHOWANIA SIĘ STALI 12HNNbA
W KONSTRUKCJACH ISTNIEJĄCYCH MOSTÓW
4.1. Wstęp
4.2. Zakres badań wybranych konstrukcji mostowych
4.3. Badania konstrukcji mostu w Zakroczymiu
4.3.1. Charakterystyka ogólna mostu w Zakroczymiu
4.3.2. Obserwacja mikroklimatu środowiska mostu
4.3.2.1. Wstęp
4.3.2.2. Cel badań
4.3.2.3. Teza robocza przyczyny braku patyny
4.3.2.4. Metoda badawcza
4.3.2.5. Wyniki badań
4.3.2.6. Wnioski
4.3.3. Badania wytrzymałościowe stali 12HNNbA i 18G2A
4.3.4. Badania korozyjne stali 12HNNbA
4.3.5. Badania własne stali 12HNNbA pochodzącej z mostu
w Zakroczymiu po 10 latach eksploatacji
4.3.5.1. Cel, zakres badań oraz teza
4.3.5.2. Przygotowanie próbek do badań
4.3.5.3. Badania wytrzymałości doraźnej
4.3.5.4. Badanie udarności
4.3.6. Wnioski z badania mostu z Zakroczymiu
4.4. Badania konstrukcji mostu w Prochowicach
4.4.1. Charakterystyka ogólna mostu w Prochowicach
4.4.2. Badania wytrzymałościowe
4.4.2.1. Próba statyczna rozciągania
4.4.2.1.1. Próbki płaskie
4.4.2.1.2. Złącza spawane
4.4.2.2. Badania właściwości plastycznych
4.4.3. Badania metalograficzne
4.4.4. Wnioski z badania stali mostu w Prochowicach
4.5. Badania konstrukcji mostu w Nurze
4.5.1. Cel badań własnych stali 12HNNbA z mostu w Nurze
4.5.2. Charakterystyka ogólna mostu w Nurze
4.5.3. Badania właściwości mechanicznych stali 12HNNbA
4.5.3.1. Wytrzymałość doraźna
4.5.3.2. Udarność
4.5.4. Wnioski z badania stali mostu w Nurze

5. BADANIA WŁASNE PRÓBEK POŁĄCZEŃ SPAWANYCH Z NOWEJ STALI TRUDNO RDZEWIEJĄCEJ
5.1. Wstęp
5.2. Cel, zakres badań oraz teza
5.3. Dobór materiałów do wykonania próbek badawczych
5.3.1. Stal
5.3.2. Spawanie metodą 121
5.3.3. Spawanie metodą 135
5.4. Opis wykonania próbek badawczych
5.4.1. Przygotowanie próbek
5.4.2. Przygotowanie próbek połączeń spawanych ze stali S355J2W+N
do badań
5.5. Badania wytrzymałościowe próbek w stanie dostawy
i poddanych sztucznemu starzeniu
5.5.1. Informacje ogólne
5.5.2. Badanie wytrzymałości doraźnej złącza spawanego
5.5.3. Badanie wytrzymałości na zginanie złącza spawanego
5.5.4. Badanie udarności złącza doczołowego blach testowych
5.5.5. Badanie twardości złącza spawanego
5.6. Wyniki badań blach testowych ze stali S355J2W+N
5.6.1. Rezultaty badania wytrzymałości doraźnej złącza spawanego
5.6.2. Wyniki badania wytrzymałości na zginanie złącza spawanego
5.6.3. Wyniki badania udarności złącza doczołowego blach testowych
5.6.4. Wyniki badania udarności w strefie wpływu ciepła (SWC)
5.6.5. Wyniki badania twardości złącza doczołowego blach testowych
5.6.6. Wnioski

6. SYMULACJA NUMERYCZNA MES ROZCHODZENIA
SIĘ CIEPŁA W PROCESIE SPAWANIA METODĄ 121
6.1. Cel i metodyka przeprowadzenia obliczeń
6.2. Opis symulacji
6.3. Przekroje badanej próbki
6.4. Strefy wpływu ciepła
6.5. Rozkład temperatury
o.3.1. Rozkład temperatury w złączu dla maksymalnego nagrzania
elementów
6.3.2. Zmiany temperatury w elementach złącza w funkcji czasu
6.6. Wnioski

7. PODSUMOWANIE
7.1. Wnioski końcowe
7.2. Zasady poprawnego kształtowania konstrukcji mostowych
ze stali trudno rdzewiejącej
7.2.1. Założenia ogólne
7.2.2. Zasady ogólne
7.2.3. Kształt dźwigarów błachownicowych
7.2.3.1. Belki o pasach równoległych
7.2.3.2. Belki o zmiennej wysokości
7.2.4. Zabezpieczenie półki dolnej dźwigarów błachownicowych
7.2.5. Przekroje skrzynkowe
7.2.6. Kształtowanie stężeń dźwigarów błachownicowych
ze stali trudno rdzewiejącej
7.2.7. Dobór materiałów łączących

BIBLIOGRAFIA

 

Newsletter

Newsletter
Zapisz Wypisz

Klikając "Zapisz" zgadzasz się na przesyłanie na udostępniony adres e-mail informacji handlowych, tj. zwłaszcza o ofertach, promocjach w formie dedykowanego newslettera.

Płatności

Kanały płatności

Księgarnia Internetowa EKONOMICZNA akceptuje płatności:

  • płatność elektroniczna eCard (karta płatnicza, ePrzelew)
  • za pobraniem - przy odbiorze przesyłki należność pobiera listonosz lub kurier