TWÓJ KOSZYK

Koszyk jest pusty
 
ksiazka tytuł: WOLNOŚĆ I DOBRO. PROBLEM WOLNOŚCI W KATOLICKIEJ FILOZOFII SPOŁECZNEJ W POSLCE PO 1989 ROKU autor: TOMASZ CZAKON
DOSTAWA WYŁĄCZNIE NA TERYTORIUM POLSKI

FORMY I KOSZTY DOSTAWY
  • 0,00 zł
  • Od 11,00 zł
  • 15,50 zł
  • 0,00 zł
  • Od 9,90 zł
  • Od 11,00 zł

WOLNOŚĆ I DOBRO. PROBLEM WOLNOŚCI W KATOLICKIEJ FILOZOFII SPOŁECZNEJ W POSLCE PO 1989 ROKU

Wersja papierowa
Wydawnictwo: UNIWERSYTET ŚLĄSKI
ISBN: 83-226-1456-X
Liczba stron: 242
Oprawa: Miękka
Wydanie: 2002 r.
Język: polski

Dostępność: dostępny
36,70 zł 23,80 zł

Przedmiotem zainteresowania autora jest stosunek katolickich myślicieli społecznych do wolności po przełomie politycznym 1989 roku w Polsce. Wnikliwie naświetlono opinie tych myślicieli dotyczące znaczenia wolności, jej granic i typów, a także stosunku do wolnego rynku, liberalizmu, demokracji. Szczególną uwagę autor poświęca filozoficznym aspektom tych zagadnień, ukazuje wewnętrzne zróżnicowanie katolickiej myśli społecznej w kwestii jej stosunku do wolności. I to jest chyba największy walor tego opracowania.

SPIS TREŚCI

Wstęp
Rozdział I
Problem znaczenia wolności
Pomniejszanie znaczenia wolności
Wolność nie należy do istoty człowieka
Wolność nie jest jedyną wartością
Wolności nie można absolutyzować
Wolność jest rezultatem grzechu nieposłuszeństwa
Dwoisty charakter wolności
Wolność nie jest cechą konstytutywną człowieka, choć nie jest też fikcją
Wolność ma charakter ambiwalentny
Wolność jest warunkiem moralności czynu
Wolność należy do podstawowych wartości, jest atrybutem osoby ludzkiej, lecz nie należy jej absolutyzować
Ujawniła się negatywna strona wolności
Wolność wymaga usprawiedliwienia
Podkreślanie znaczenia wolności
Wolność należy do niezbywalnych elementów bytowej natury człowieka
Wolność jest nieusuwalna
Nie ma relacji człowieka do Boga bez wolności
Wolność jest zadaniem
Rozdział II
Granice wolności
Istnieją granice wolności
Granicą wolności jest determinizm
Granicą wolności jest struktura bytowa świata i człowieka
Cel ostateczny wolności został narzucony
Granicą wolności jest ład moralny, dobro i prawda
Granicą wolności jest grzech i łaska W wolności potrzebne jest ukierunkowanie na Boga
Wolność jest samostanowieniem, lecz w granicach prawdy
Granice wolności określone są przez kilka relacji
Istnieją granice wolności, lecz nie należy się ich obawiać
Wolności nie należy się bać
Wolność ma charakter dialogiczny
Wolność wymaga wyzwolenia
Rozdział III
Rodzaje wolności
Otwarte typologie wolności
Wolność jest wieloaspektowa
Różnorodność modeli wolności
Zamknięte typologie wolności
Wolność prawdziwa i fałszywa
Fałszywa a chrześcijańska koncepcja wolności
Wolność integrystów
Wolność w Chrystusie i od Chrystusa
Rozdział IV
Stosunek do liberalizmu
Spojrzenie z zewnątrz
Stosunek do liberalizmu jest zróżnicowany
Możliwy jest kompromis
Negacja filozoficznych i aksjologicznych aspektów liberalizmu
RozdziałV
Stosunek do wolnego rynku
Społeczna nauka Kościoła nie proponuje żadnego modelu życia ekonomicznego
Niechęć do wolnego rynku
Krytyka idei wolnego rynku
Polska religijność jest w konflikcie z duchem kapitalizmu
Stosunek do wolnego rynku ma charakter historyczno-sytuacyjny
W nauczaniu papieży występuje ewolucja poglądów w sprawie stosunku do kapitalizmu
Stosunek do kapitalizmu ma charakter sytuacyjny
Możliwe jest kompromisowe stanowisko wobec wolnego rynku
Kapitalizm nie jest sprzeczny z etyką katolicką pod warunkiem wprowadzenia w nim zmian
Jest miejsce na kapitalizm o transcendentnej inspiracji
Akceptacja społecznej gospodarki rynkowej
Akceptacja wolnego rynku
Wartości chrześcijańskie nie szkodzą przedsiębiorczości
Poparcie dla wolnego rynku
Rozdział VI
Stosunek do demokracji
Wolność w państwie jest wolnością do prawdy, do dobra wspólnego
Polityka jest społecznym działaniem moralnym
Współcześnie demokracja staje się państwem wspólnego dobra
Naród jest podstawą prawdziwie wolnego i ludzkiego działania
Kościół i państwo jednoczy dobro wspólne
Do prawdy trzeba dojrzewać przez dialog
Dzisiaj Kościół aprobuje demokrację w sposób najpełniejszy z możliwych
Państwo i Kościół powinny darzyć się szacunkiem
Naród nie jest kryjówką
W centrum polityki tkwi chrześcijański naród polski
Chrześcijaństwo charakteryzuje pozytywizm polityczny
Konieczna jest obrona polskiego narodu chrześcijańskiego
Zakończenie
Literatura
Indeks osobowy
Summary
Zusammenfassung

 

Newsletter

Newsletter
Zapisz Wypisz

Klikając "Zapisz" zgadzasz się na przesyłanie na udostępniony adres e-mail informacji handlowych, tj. zwłaszcza o ofertach, promocjach w formie dedykowanego newslettera.

Płatności

Kanały płatności

Księgarnia Internetowa EKONOMICZNA akceptuje płatności:

  • płatność elektroniczna eCard (karta płatnicza, ePrzelew)
  • za pobraniem - przy odbiorze przesyłki należność pobiera listonosz lub kurier