WYBORY EKONOMICZNE A PREFERENCJE POLSKA W ŚWIECIE ZMIENNYCH WARTOŚCI
ISBN: 978-83-7378-815-2
Liczba stron: 276
Oprawa: Twarda
Wydanie: 2013 r.
Język: polski
Dostępność: dostępny
Trwający od wielu lat spór o charakter ekonomii został w obrębie ortodoksyjnej ekonomii głównego nurtu rozstrzygnięty na niekorzyść podejścia normatywnego, uwzględniającego problematykę wartości. Problematyka ta nabiera jednak ostatnio coraz większego znaczenia, o czym świadczą poświęcone perspektywom współczesnej ekonomii całe serie wydawnicze, takie jak wydawana w Cambridge pod redakcją T. Lawsona seria "Economics as Social Theory".
Praca wpisuje się znakomicie w ten nurt odnowy myśli ekonomicznej, zdominowanej przez czysto formalne rozważania oderwane od rzeczywistości, jest bowiem oparta na przekonaniu, "że w ekonomii jest miejsce dla wartości i opisu jednocześnie, (...) a wartości rzeczywiście respektowane przez społeczeństwo mogą i powinny być przedmiotem badania".
Badanie wartości wiąże się jednak z licznymi trudnościami metodologicznymi. W ekonomii badanie to sprowadza się do obserwowania skutków wyborów dokonywanych w oparciu o określone preferencje. W tym celu w pracy zostało zastosowane niekonwencjonalne podejście, polegające na zderzeniu ze sobą trzech źródeł informacji, a mianowicie modelu mikroekonomicznego, wyników badania opinii publicznej oraz danych statystycznych ilustrujących rzeczywiste wybory. W przypadku braku wiarygodnych badań opinii publicznej w pracy pojawiają się odniesienia do literatury, w tym także literatury pięknej.
W rezultacie powstał tekst, napisany w bardzo niekonwencjonalnym stylu, zawierający wiele trafnych i znaczących spostrzeżeń oraz ocen, dotyczących m.in. rodziny i polityki ludnościowej, fali neomarksizmu w rozwiniętych krajach Zachodu czy też fałszywych stereotypów Polaków. Swobodna stylistyka oraz nieukrywane zaangażowanie Autora sprawiają, że pracę bardzo dobrze się czyta.
z recenzji prof. dr. hab. Janusza Stacewicza
SPIS TREŚCI
Wstęp
Część I. Preferencje w teorii ekonomii. Problemy metodologiczne
Część II. Wartości w wybranych modelach ekonomicznych
Część III. Cywilizacja i kultura jako fundament preferencji
Część IV. Wybrane wartości w Polsce na tle międzynarodowym
Część V. Podziały w polskim społeczeństwie
Zakończenie
Spis rysunków
Spis tabel
Spis ramek
Spis map
Spis zdjęć
Bibliografia