TWÓJ KOSZYK

Koszyk jest pusty
 
ksiazka tytuł: EKOOSIEDLA KSZTAŁTOWANIE ZRÓWNOWAŻONYCH OSIEDLI MIEJSKICH NA PRZYKŁADZIE DOŚWIADCZEŃ FRANCUSKICH  autor: MONIKA TROJANOWSKA
DOSTAWA WYŁĄCZNIE NA TERYTORIUM POLSKI

FORMY I KOSZTY DOSTAWY
  • 0,00 zł
  • Od 11,00 zł
  • 15,50 zł
  • 0,00 zł
  • Od 9,90 zł
  • Od 11,00 zł

EKOOSIEDLA KSZTAŁTOWANIE ZRÓWNOWAŻONYCH OSIEDLI MIEJSKICH NA PRZYKŁADZIE DOŚWIADCZEŃ FRANCUSKICH

Nowość
Wersja papierowa
Wydawnictwo: UNIWERSYTET TECHNOLOGICZNO-PRZYRODNICZY W BYDGOSZCZY
ISBN: 978-83-65603-80-7
Liczba stron: 209
Oprawa: Miękka
Wydanie: 2018 r.
Język: polski

Dostępność: dostępny
39,90 zł 35,90 zł

Pierwsze współczesne ekoosiedla zaczęły powstawać w latach 60. Do dzisiaj powstało ich wiele i udało się już zebrać sporo doświadczeń w tej dziedzinie. Można znaleźć przykłady ekodzielnic zainicjowanych przez samych mieszkańców, jednak częściej tworzone są przez władze gminy lub innych właścicieli terenu. W większości przypadków powstają w wyniku rewitalizacji urbanistycznej istniejących struktur miejskich. Przebudowa, modernizacjai adaptacja istniejących budynków i przestrzeni publicznych, a coraz rzadziej wyburzenia, pozwalają na utworzenie środowiska życia przyjaznego ludziom. Ekodzielnice są tworzone zgodnie z zasadą "myśl globalnie, działaj lokalnie". Warto skorzystać z doświadczeń i spróbować stworzyć ekodzielnice ze swojej dzielnicy. Na świecie istnieją uporządkowane systemy oceny i certyfikacji ekologicznych rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych dotyczących osiedli mieszkaniowych, np. międzynarodowe standardy LEED (ang. Leadership in Energy and Environmental Design), BREEAM (ang. Building Research Establishment Environmental ssessment), HQE (fr. La Haute Qualite Environnementale) czy narodowy francuski system oceny ekologicznych osiedli EcoQuartier.
W zamierzeniu praca ma stać się przydatna profesjonalistom: architektom, urbanistom, architektom krajobrazu i studentom tych kierunków, ponadto osobom zajmującym się inwestycjami mieszkaniowymi oraz samym mieszkańcom, chcą włączyć się w działania na rzecz tworzenia lepszej przestrzeni.

SPIS TREŚCI

Od Autorki

WYKAZ SKRÓTÓW STOSOWANYCH W PRACY

CZĘŚĆ I
OD MIAST-OGRODÓW DO EKOOSIEDLI

Rozdział 1. UWAGI O GENEZIE TYTUŁU PRACY
1.1. Celowość badań nad kształtowaniem osiedli mieszkaniowych
1.2. O metodzie badań - uwagi autorskie
1.3. Ważniejsze definicje i objaśnienia pojęć omawianych w pracy

Rozdział 2. STAN WIEDZY I KLUCZOWE POJĘCIA
2.1. Terapeutyczne właściwości krajobrazu
2.2. Miejsca sprzyjające promocji zdrowia
2.3. Promocja zdrowia w mieście
2.4. Ekomiasto
2.5. Projektowanie zintegrowane w procesie badań
2.6. Architektura proekologiczna
2.7. Systemy oceny wielokryterialnej w Europie i na świecie
2.8. Nowe modele osiedli mieszkaniowych w Polsce. Nowe Żerniki
we Wrocławiu
2.9. O potrzebie systemu certyfikacji ekoosiedli w Polsce

Rozdział 3. HISTORIA MIASTA - OD TEORII DO PRAKTYKI
3.1. Teorie i modele rozwoju miasta
3.2. Miasto-ogród
3.3. CIAM (1928-1933) - Congres International d‘Architecture
Moderne
3.4. Wielkie osiedla mieszkaniowe
3.4.1. Odbudowa miast po II wojnie światowej
3.4.2. Grands ensembles we Francji
3.4.2.1. Przykład grands ensembles. Les Courtillieres
w Pantin
3.4.3. Nowe miasta. Villes nouvelles
3.5. Powojenne osiedla w Polsce
3.6. Krytyka modernizmu
3.7. Zrównoważony rozwój. Miasto dla pieszych
3.8. Nowa Karta Ateńska 1998, 2003

CZEŚĆ II
PRZYKŁADY

Rozdział 4. ZRÓWNOWAŻONE OSIEDLA MIEJSKIE.
EKOOSIEDLA
4.1. Ekoosiedla
4.2. Francuski Narodowy Program Certyfikacji EcoQuartier
4.3. Przykłady dobrych praktyk ekoosiedli we Francji
4.3.1. ZAC Gare de Rungis, Paryż
4.3.1.1. Ewaluacja powykonawcza osiedla
4.3.1.2. Plan ogólny
4.3.1.3. Dane liczbowe
4.3.1.4. Partycypacja społeczna
4.3.1.5. Obsługa transportowa
4.3.1.6. Park miejski na terenie ZAC Gare de Rungis -
Jardin Charles Trenet
4.3.1.7. Wody opadowe
4.3.1.8. Energia
4.3.1.9. Gospodarka odpadami
4.3.1.10. Kompozycja urbanistyczna
4.3.1.11. Różnorodność funkcjonalna i architektoniczna
4.3.2. ZAC Clichy-Batignolles, Paryż
4.3.2.1. Ewaluacja powykonawcza osiedla (POE)
4.3.2.2. Plan ogólny
4.3.2.3. Dane liczbowe
4.3.2.4. Partycypacja społeczna
4.3.2.5. Obsługa transportowa
4.3.2.6. Park miejski na terenie ZAC Clichy-Batignolles
- park im. Martina Luthera Kinga
4.3.2.7. Wody opadowe
4.3.2.8. Energia
4.3.2.9. Gospodarka odpadami
4.3.2.10. Kompozycja urbanistyczna
4.3.2.11. Różnorodność funkcjonalna i architektoniczna

Rozdział 5. ZRÓWNOWAŻONE OBIEKTY
ARCHITEKTONICZNE
5.1. Wytyczne Francuskiej Izby Architektów - Ordre des Architectes
5.2. Przykłady dobrych praktyk
5.2.1. Kościół św. Franciszka Salezego, ZAC Trapeze,
Boulogne-Billancourt, okolice Paryża
5.2.2. Kompleks trzech budynków wielofunkcyjnych z kaplicą,
działka Lot E6, Clichy-Batignolles
5.2.3. Budynek biurowy "pushed slab", ZAC Gare de Rungis, Paryż
5.2.4. Budynek biurowy Lot 09, ZAC Clichy-Batignolles, Paryż
5.2.5. Centrum opieki nad dzieckiem. Budynek zeroenergetyczny,
ZAC Trapeze, Boulogne-Billancourt, okolice Paryża
5.2.6. Le Groupe Scolaire des Sciences et de la Biodiversite Robert
Doisneau, Zac Trapeze, Boulogne-Billancourt, okolice Paryża
5.2.7. Szkoła Póle Moliere, EcoQuartier Mureaux, Francja
5.2.8. Szkoła PEF, Docks de Saint Ouen, Saint Ouen, okolice
Paryża
5.2.9. Budynek WFOŚ, Gdańsk

CZĘŚĆ III
KRYTERIA OCENY EKOOSIEDLI I WYTYCZNE PROJEKTOWE

Rozdział 6. PLANOWANIE INWESTYCJI
6.1. Zintegrowany proces projektowy
6.2. Budowanie kapitału społecznego
6.2.1. Partycypacja społeczna
6 2.2. Przestrzeń kontaktów społecznych
6.3. Dostępny transport publiczny
6.4. Zapobieganie rozlewaniu się tkanki miejskiej
6.4.1. Rewitalizacja terenów zdegradowanych
6.5. Pozytywne skutki ekonomiczne dla miasta i regionu

Rozdział 7. ZAGADNIENIE TROSKI O ZRÓWNOWAŻONY
ROZWÓJ I ZDROWIE MIESZKAŃCÓW
7.1. Zielone przestrzenie publiczne: park nowej (drugiej) generacji,
parki kieszonkowe
7.1.1. Park w centrum osiedla jako pierwszy element inwestycji
7.1.2. Park nowej (drugiej) generacji
7.1.3. Ogrody wspólnotowe
7.2. Sieć zielonej infrastruktury
7.2.1. Zielone ulice
7.2.2. Zielone ściany
7.2.3. Zielone dachy
7.2.4. Ochrona bioróżnorodności
7.2.5. Wybieg dla zwierząt domowych
7.3. Ochrona zasobów wody
7.3.1. Zrównoważone systemy drenażu
7.3.2. Nawierzchnie stabilizowane przepuszczalne
7.3.3. Otwarte koryta spływu
7.3.4. Niecki odprowadzające
7.3.5. Niecki infiltracyjno-retencyjne
7.3.6. Ogrody deszczowe
7.3.7. Baseny magazynujące wodę deszczową
7.3.8. Suche baseny
7.3.9. Sztuczny ekosystem bagienny
7.4. Ochrona gleby
7.4.1. Instalacje fitoremediacji
7.4.2. Minimalizacja powierzchni zabudowanej
7.4.3. Metabolizm miejski, "zero" śmieci
7.4.4. Pneumatyczna zbiórka odpadów
7.4.5. Naturalne metody utrzymania zieleni
7.4.6. Kompostowanie nawozu roślinnego
7.5. Ochrona powietrza
7.5.1. Ekologiczne źródła ciepła
7.5.2. Wentylacja i klimatyzacja
7.5.3. Naturalne oświetlenie
7.5.4. Efektywność energetyczna poszczególnych budynków
7.5.5. Krajobraz zapachowy
7.6. Mikroklimat
7.6.1. Komfort akustyczny. Potencjalne źródła hałasu

Rozdział 8. WYTYCZNE I KRYTERIA ZWIĄZANE
Z TWORZENIEM PLANU OGÓLNEGO DZIELNICY
8.1. Uspokojenie ruchu na terenie osiedla
8.1.1. Ulice przyjazne pieszym
8.1.2. Minimalizacja powierzchni zajętej przez drogi
8.2. Przyjazna przestrzeń publiczna
8.2.1. Rozwiązania ułatwiające orientację w przestrzeni osiedla
8.2.2. Uporządkowana struktura urbanistyczna - uwagi ogólne
8.2.3. Różnorodność architektoniczna
8.2.4. Integracja budynków z otoczeniem
8.2.5. Detal architektoniczny
8.2.6. Estetyczne wartości przestrzeni
8.2.7. Widok z okna
8.2.8. Mała architektura
8.2.9. Czytelna hierarchia przestrzeni: publicznych,
półpublicznych, półprywatnych i prywatnych
8.3. Zabezpieczenie podstawowych potrzeb mieszkańców w odległości
drogi pieszej
8.3.1. Różnorodność funkcjonalna
8.3.2. Miejsca odnowy duchowej: kościoły, kaplice, sanktuaria
8.3.3. Zróżnicowany program mieszkaniowy uwzględniający:
wiek, styl życia, poziom dochodów mieszkańców
8.3.4. Miejsca pracy
8.3.5. Program usługowy zabezpieczający codzienne potrzeby:
usługi handlu, restauracje, kawiarnie
8.3.6. Edukacja: żłobek, przedszkole, szkoła podstawowa,
szkoła średnia
8.3.7. Ośrodek zdrowia
8.3.8. Sport i rekreacja: dzieci młodsze, dzieci szkolne, nastolatki,
dorośli, osoby starsze i niepełnosprawne
8.3.9. Usługi kultury: centrum kultury, kino, teatr, galerie sztuki

AUTORSKA PROPOZYCJA ZESTAWIENIA KRYTERIÓW
OCENY EKOOSIEDLI

PODSUMOWANIE

WYKAZ NAZW MIEJSCOWOŚCI

BIBLIOGRAFIA

SPIS ILUSTRACJI

STRESZCZENIA

 

Newsletter

Newsletter
Zapisz Wypisz

Klikając "Zapisz" zgadzasz się na przesyłanie na udostępniony adres e-mail informacji handlowych, tj. zwłaszcza o ofertach, promocjach w formie dedykowanego newslettera.

Płatności

Kanały płatności

Księgarnia Internetowa EKONOMICZNA akceptuje płatności:

  • płatność elektroniczna eCard (karta płatnicza, ePrzelew)
  • za pobraniem - przy odbiorze przesyłki należność pobiera listonosz lub kurier