TWÓJ KOSZYK

Koszyk jest pusty
 
ksiazka tytuł: O SZKOLNICTWIE WYŻSZYM I KSZTAŁCENIU PRAWNIKÓW autor: JOLANTA JABŁOŃSKA-BONCA
DOSTAWA WYŁĄCZNIE NA TERYTORIUM POLSKI

FORMY I KOSZTY DOSTAWY
  • 0,00 zł
  • Od 11,00 zł
  • 15,50 zł
  • 0,00 zł
  • Od 9,90 zł
  • Od 11,00 zł

O SZKOLNICTWIE WYŻSZYM I KSZTAŁCENIU PRAWNIKÓW

Nowość
Wersja papierowa
Wydawnictwo: INSTYTUT WYMIARU SPRAWIEDLIWOŚCI
ISBN: 978-83-66344-41-9
Liczba stron: 274
Oprawa: Twarda
Wydanie: 2020 r.
Język: polski

Dostępność: dostępny
34,90 zł 31,40 zł

Esej zarysowuje ramy problemów, które uważam za ważne i aktualne dla kształcenia prawników. Niektóre udało mi się bliżej opracować, inne wymagają dalszych wnikliwych badań analitycznych i empirycznych, są też liczne ważne zagadnienia, które zaledwie nazywam, aby nie umknęły uwadze w przyszłości. Poszczególne rozdziały nie są monograficznymi opracowaniami tematów. Wskazuję w nich tylko te zagadnienia, które uważam hic et nunc za istotne dla prawników.

Rysuję niektóre elementy nowego krajobrazu szkolnictwa wyższego i kształcenia prawników. Niektóre trendy widzę bowiem niewyraźnie, są jeszcze za mgłą. Może, jak mgła opadnie - zobaczymy te zjawiska dokładnie i będą takie, jak dziś sądzę, że wyglądają, a może okaże się, że jest zupełnie inaczej.

Forma naukowego eseju wydała mi się adekwatna do momentu powstawania tekstu. Esej ma formę otwartą i jest zaproszeniem do dyskusji i dalszych badań. De facto to jest w tej fazie jedynie "brikolaż", praca jest skonstruowana z rozmaitych dostępnych lub wstępnie opracowanych materiałów.

Nowa ustawa zmienia zasady organizacji szkolnictwa i nauki i bez wątpienia wpłynie na system kształcenia studentów prawa. Są też inne ważne okoliczności zewnętrzne, niezależne od ustawy, które przy okazji warto wziąć pod uwagę, podejmując refleksję nad dydaktyką. Całość pozostawiam w stanie roboczym, patchworkowym. Fasadowe uporządkowanie problemów jest możliwe, ale zakłamywałoby rzeczywistość. Zapraszam do dyskusji.
prof. dr hab. Jolanta Jabłońska-Bonca (fragment Wprowadzenia)

SPIS TREŚCI

Wprowadzenie
1. Zaproszenie do dyskusji
2. Nowa ustawa o szkolnictwie wyższym i nauce - uwagi ogólne
3. Centralna organizacja procesu kształcenia,
zadań badawczych i społecznych
4. Przemysł, biznes i polityka - zewnętrzne czynniki zmian
4.1. Przemysł 4.0
4.2. Czego biznes oczekuje od prawnika
4.3. Polityka i "bezstronny naukowiec"
5. Wieloparadygmatyczność a pozytywizm
6. System kształcenia
7. Wiedza studentów prawa o przestępczości
i postawy studentów prawa
8. Jak prawnicy oceniają swoje kompetencje?

Rozdział I. Ogólne problemy kształcenia prawników
1. Od podnoszenia poziomu scholaryzacji
po doskonałość naukową
2. Myślenie krytyczne
3. If you want to teach me, you have first to reach me
4. Kod wypracowany, linearne rozumowania czy kod prosty
5. "Brak autora" w Internecie
6. Nudne studia i "tania wiedza"

Rozdział II. Interesariusze
1. Kontakty uczelni i wydziałów prawa z otoczeniem
2. Zewnętrzni interesariusze w radzie uczelni
a profile kształcenia prawników
2. "Wpływ społeczny" nauk prawnych
4. Innowacje społeczne jako "wpływ społeczny"
5. Zawodowe samorządy prawnicze jako interesariusze
6. Absolwenci prawa jako interesariusze
7. Młodzież jako interesariusze
7.1. Sukces życiowy
7.2. Brak wiedzy politycznej, postawa
prodemokratyczna 34% licealistów
7.3. Paternalizm państwa
7.4. Lewica czy prawica
7.5. Portret pokolenia Z
7.6. Czego uczy szkoła?
Powierzchowna nauka, brak kreatywności
7.7. Licea - szkoły bez właściwości,
utopia ogólnego wykształcenia maturzystów
7.8. Młodzież a technologie cyfrowe, czyli metody "podające"
i transmisyjny charakter edukacji
8. Władza publiczna, centra badawcze
i akredytacyjne jako interesariusze
9. W innych państwach
10. Prawnicy - "obrońcy Konstytucji" i "wymiaru
sprawiedliwości" jako˙interesariusze
11. Dziesięć pytań do interesariuszy

Rozdział III. Powiązanie badań naukowych i kształcenia.
Dla˙kogo i po co robi się badania w naukach prawnych
i jaki to ma związek z kształceniem?
1. Kategoria naukowa uczelni a kształcenie -
profil˙ogólnoakademicki˙i praktyczny
2. Pracownicy badawczy, badawczo-dydaktyczni i dydaktyczni
3. Nowa relacja badań i kształcenia i jej skutki
dla prawa - zarys problemów
4. Zmiana kierunku komunikacji naukowej w naukach prawnych -
czy jest możliwa?
5. Władza Impact Factora czy władza "social factora"?
6. Znaczenie polskiego języka prawniczego a publikacje
7. Prawnicy praktycy jako nauczyciele prawa

Rozdział IV. Modele uniwersytetu a kształcenie prawników
1. Model Humboldta czy model uniwersytetu przedsiębiorczego
2. Janusowe oblicze administracji uczelni
3. Nowe jednostki organizacyjne prawa zamiast wydziału prawa
4. Autonomia uniwersytetu, nauki i naukowców a nowa ustawa
4.1. Autonomia instytucjonalna
4.2. Autonomia poznawcza
5. Model Foucaulta. Uczelnie powinny być heterotropiami
6. Władza nad poznaniem
7. Władza nad funduszami na badania
8. Zarządzanie hybrydowe na uczelniach i jego skutki
dla kształcenia prawników

Rozdział V. Metody kształcenia prawników -
niektóre˙uwarunkowania
1. Student prawa w Internecie
1.1. Myślenie linearne a myślenie asocjacyjne
1.2. Hipertekstualność w kształceniu prawnika
1.3. Życie online a studiowanie prawa
1.4. Nowe pole komunikacji w kształceniu prawników
1.5. Uwagi o digital learning na prawie i "inteligentnych
strategiach studiowania"
1.6. Narzędzia e-learningu
2. Profile studiów
2.1. Interdyscyplinarność czy studia skoncentrowane
na dogmatyce prawa
2.2. Atomizacja, separacja, fragmentaryzacja,
wąska specjalizacja
2.3. Droga do zawodu przez aplikację albo bez aplikacji
2.4. O potrzebie ćwiczeń strategii wygrana/wygrana
2.5. Metody aktywizujące
3. Nowe szkoły doktorskie niebędące studiami trzeciego stopnia
4. Prawnik humanista czy prawnik technik społeczny
5. Czas studiowania
6. Nauka czy instrumentarium dla praktyki, ciąg dalszy rozważań
7. Jawne i ukryte programy edukacji prawniczej,
czyli ważne jest drugie dno
8. Kilka uwag o dyskusjach programowych na przestrzeni lat
9. Kształcenie według podziału na tradycyjne gałęzie prawa
a nowe obszary prawa i nowe potrzeby praktyki prawniczej
10. Rama programu studiów prawniczych - projekt do dyskusji
11. Czy trzeba stworzyć katedrę dydaktyki nauk prawnych?
12. Per fas et nefas - jak uczyć w czasie kryzysu?

Bibliografia

Spis rycin

Abstract

 

Newsletter

Newsletter
Zapisz Wypisz

Klikając "Zapisz" zgadzasz się na przesyłanie na udostępniony adres e-mail informacji handlowych, tj. zwłaszcza o ofertach, promocjach w formie dedykowanego newslettera.

Płatności

Kanały płatności

Księgarnia Internetowa EKONOMICZNA akceptuje płatności:

  • płatność elektroniczna eCard (karta płatnicza, ePrzelew)
  • za pobraniem - przy odbiorze przesyłki należność pobiera listonosz lub kurier