TWÓJ KOSZYK

Koszyk jest pusty
 
ksiazka tytuł: ZARZĄDZANIE PROJEKTEM ISTOTA, PROCEDURY I ICH ZASTOSOWANIE PRZY KORZYSTANIU ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ autor: HENRYK ROSZKOWSKI, ANDRZEJ PIOTR WIATRAK
DOSTAWA WYŁĄCZNIE NA TERYTORIUM POLSKI

FORMY I KOSZTY DOSTAWY
  • 0,00 zł
  • Od 11,00 zł
  • 15,50 zł
  • 0,00 zł
  • Od 9,90 zł
  • Od 11,00 zł

ZARZĄDZANIE PROJEKTEM ISTOTA, PROCEDURY I ICH ZASTOSOWANIE PRZY KORZYSTANIU ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ

Wersja papierowa
Wydawnictwo: SGGW
ISBN: 83-7244-779-9
Liczba stron: 172
Oprawa: Miękka
Wydanie: 2006 r.
Język: polski

Dostępność: dostępny
25,10 zł 22,60 zł

Przygotowanie niniejszego podręcznika zostało zainspirowane potrzebą zebrania i uporządkowania materiałów do przedmiotu "zarządzanie projektami", wprowadzonego od roku akademickiego 2003/2004 do obowiązkowego programu studiów na Wydziale Inżynierii Produkcji SGGW. Podręcznik zawiera wybrane zagadnienia odnoszące się do zarządzania projektem, którego realizacja przebiega według standardów i procedur obowiązujących w programach Phare i SAPARD. Przedstawiane zagadnienia rozpatrywane są z punktu widzenia osoby odpowiedzialnej za przygotowanie dokumentacji projektowej w instytucji zarządzającej wydatkowaniem środków finansowych z programów UE, a następnie z punktu widzenia firmy zainteresowanej wygraniem przetargu, a w fazie wdrażania - od strony zarządzającego realizacją przewidzianych w projekcie działań. Poruszone zagadnienia są typowe dla zarządzania projektem przygotowanym przez instytucję zainteresowaną efektami projektu, zlecającą jego realizację wykonawcy zewnętrznemu.
W podręczniku przedstawiono definicje i omówiono znaczenie wielu pojęć z zakresu zarządzania projektem, wyjaśniono przebieg procesu przygotowania i planowania projektu, wyłaniania wykonawcy, przygotowania oferty na przetarg, procedur, według których pracuje komisja kwalifikacyjna i oceniająca oferty kandydatów na wykonawców, oraz zarys zagadnień dotyczących ryzyka monitorowania i kontrolowania realizacji projektów finansowanych z funduszy zagranicznych. Wskazano na system gromadzenia doświadczeń wynikających z kolejnych realizowanych projektów i programów w zmieniających się warunkach. Podkreślono znaczenie sformalizowanych procedur i jednoznacznych zapisów oraz formy dokumentowania wszelkich działań związanych z procesem zarządzania projektem, a w szczególności dla przejrzystości rozstrzygnięć przetargów na wyłonienie wykonawcy projektu. Podano również niektóre niebezpieczeństwa i zagrożenia związane z zarządzaniem projektem.
Dla ukazania praktycznego ujęcia omawianych zagadnień zamieszczono wybrane definicje i wyjaśniono znaczenie niektórych określeń przydatnych przy korzystaniu z projektów finansowanych ze środków UE i innych instytucji zagranicznych działających w Polsce. Ponadto kierowano się tym, że procedury realizacji projektów według wymagań darczyńcy zagranicznego były mało znane przy ich znacznej złożoności. Uruchomienie programów wspierających proces transformacji gospodarki przez realizację projektów zapoczątkowało zmiany w strukturze instytucjonalnej kraju, pojawiła się grupa osób, która opanowała wiedzę o zarządzaniu projektami, co pozwala na coraz sprawniejsze korzystanie z oferowanych środków finansowych. W tym okresie zwiększyły się potrzeby w zakresie umiejętności zarządzania projektami, bowiem od pełnego rozumienia zasad funkcjonowania projektów, sprawnego przygotowania poprawnego wniosku projektowego, wiedzy o wymaganiach i procedurach wyboru wykonawcy projektu, zależało wykorzystanie potencjalnych funduszy, które musiały zostać wykorzystane w określonym czasie. Niewykorzystane fundusze to zmarnowana szansa na przyspieszenie rozwoju kraju.
Zamieszczone w podręczniku procedury, formularze i dokumenty są traktowane jako rozwiązania przykładowe, które ilustrują praktyczny sposób rozwiązania problemu. Mamy pełną świadomość, że przedstawiane przykłady nie są rozwiązaniami jedynie możliwymi i nie podlegają modyfikacji. Wręcz przeciwnie, zarówno procedury, jak i ich graficzny obraz - formularze, podlegają doskonaleniu i zmianom w zależności od specyficznych potrzeb projektu. Książka nie stanowi bowiem instrukcji wypełniania wniosku projektowego przy aplikowaniu o projekt do konkretnego programu, a jedynie jest próbą kompleksowego ujęcia złożonych zagadnień, które są zilustrowane wybranymi przykładami rozwiązań. Ten sam problem może być, z zachowaniem obowiązujących zasad, rozwiązany również i w inny sposób, który w konkretnej sytuacji projektu i świadomości przygotowujących rozwiązanie wydaje się lepszy.
Jakkolwiek książka powstała z potrzeby dostarczenia studentom SGGW materiału niezbędnego do opanowania podstawowej wiedzy z przedmiotu "zarządzanie projektami", to może okazać się przydatna dla studentów innych uczelni, na których prowadzony jest podobny przedmiot. Osoby zainteresowane poznaniem istoty zarządzania projektami i wymaganiami stawianymi dla przygotowania wniosku projektowego przy ubieganiu się o dofinansowanie z programów zagranicznych lub wykorzystanie dofinansowania z UE, przebiegu procedur kwalifikacji na krótką listę, bądź tym, co budzi ogromne emocje -rozstrzygnięcia przetargów, powinny znaleźć wiele interesujących materiałów dla lepszego zrozumienia tych procesów.
Mając na względzie potrzebę podniesienia poziomu upowszechnienia wiedzy z zakresu zarządzania projektem wobec dokonujących się zmian nie tylko w gospodarce kraju, ale również, a może głównie w świadomości ludzi, powstała ta książka z nadzieją, że przynajmniej w niewielkim stopniu przyczyni się do lepszego zrozumienia zjawisk i problemów związanych z zarządzaniem projektami. Opisując procedury stosowane w realizacji projektów, zwrócono szczególną uwagę na odnoszące się do wyboru wykonawcy projektu, mając na względzie fakt, iż w pracy zawodowej absolwenci szkół wyższych powinni dobrze rozumieć i umiejętnie stosować procedury występujące w zarządzaniu pojektami. Znacząca liczba zadań realizowanych w formie projektów wystę-nuje nie tylko w przedsiębiorstwach, ale również w administracji rządowej i samorządowej, w szkolnictwie, ochronie zdrowia i wielu innych instytucjach. ff okresie transformacji ustrojowej w Polsce szczególną rolę odegrały projekty finansowane z funduszy zagranicznych.
W podręczniku, poczynając od jego tytułu, używamy określenia zarządzanie projektem, mimo iż w literaturze krajowej z tej problematyki spotyka się częściej określenie w liczbie mnogiej, tj. zarządzanie projektami. Analiza logiczna przemawia za stosowaniem liczby pojedynczej. Można bowiem zarządzać projektem przez analogię do zarządzania przedsiębiorstwem, a nie zarządzać przedsiębiorstwami. Można zarządzać najczęściej jednym przedsiębiorstwem, jednym projektem. Zarówno teoretycznie, jak i praktycznie może zdarzyć się sytuacja, w której menadżer w tym samym czasie zarządza jednocześnie wieloma projektami. Oznacza to tylko tyle, że musi zarządzać sekwencyjnie. Steruje procesami jednego projektu, następnie przystępuje do zarządzania innym projektem itd. Należy pamiętać, że zarządzanie każdym projektem jest specyficzne, wymaga innego podejścia, stąd zaproponowano bardziej adekwatny tytuł - zarządzanie projektem.
Przy opracowaniu książki wykorzystano doświadczenia zdobyte w trakcie realizacji przedsięwzięć z dziedziny badań naukowych, projektów finansowanych z funduszy Unii Europejskiej, Banku Światowego i innych instytucji międzynarodowych.

SPIS TREŚCI

WSTĘP
1. ISTOTA PROJEKTU
1.1. Projekt i jego cechy
1.2. Interesariusze projektu
1.3. Karta projektu
1.4. Projekty w rozwoju cywilizacji
2. ZARYS ZARZĄDZANIA PROJEKTEM
2.1. Wprowadzenie do zarządzania projektem
2.1.1. Definicja zarządzania
2.1.2. Istota zarządzania projektem
2.2. Cykl życia projektu
2.3. Organizacja wirtualna w realizacji projektu i zarządzaniu nim
2.4. Obszary problemowe i modele zarządzania projektem
3. INICJOWANIE PROJEKTU
3.1. Rozpoznanie i opis potrzeby
3.2. Zagrożenia związane z rozpoznawaniem potrzeb
3.3. Wskazówki do opisu wniosku projektowego
3.4. Opis wymogów produktu projektu
4. PLANOWANIE REALIZACJI PROJEKTU
4.1. Wprowadzenie do planowania projektu
4.2. Przygotowanie planu projektu
4.3. Harmonogramy w planowaniu
4.4. Zarys metod sieciowych
5. WYBÓR WYKONAWCY PROJEKTU
5.1. Uwarunkowania odnoszące się do wyboru wykonawcy
5.2. Uwarunkowania wyboru wykonawcy projektu
5.3. Ogłoszenie o przetargu na projekt
5.4. Zgłoszenie zainteresowania projektem
5.5. Procedura selekcji na krótką listę
5.6. Zaproszenie do składania ofert
5.7. Przygotowanie i złożenie oferty
5.8. Przebieg przetargu i kryteria oceny ofert
5.9. Kontrakt na realizację projektu
6. ZARZĄDZANIE W FAZIE WDRAŻANIA PROJEKTU
6.1. Rozpoczęcie wdrażanie projektu
6.2. Zarządzanie personelem projektu
6.3. Zarządzanie czasem w projekcie
6.4. Zarys zarządzania kosztami projektu
6.5. Zarządzanie jakością w projekcie
6.6. Zarządzanie komunikacją w projekcie
6.7. Zarządzanie ryzykiem w projekcie
6.7.1. Koncepcja ryzyka
6.7.2. Identyfikacja ryzyka w projekcie
6.7.3. Planowanie reakcji na ryzyko
6.8.Monitorowanie i kontrola wykonania zadań
7. PRAKTYCZNE ASPEKTY ZARZĄDZANIA PROJEKTEM
7.1. Projekty programu Phare
7.2. Sttuktura wniosku projektowego
7.3. Matryca logiczna projektu
7.4. Zarys programów SAPARD i ISPA
7.5. Projekt programu Phare - analiza przypadku
7.6. Prawo zamówień publicznych
PODSUMOWANIE
SPIS LITERATURY
ANEKS
Spis załączników
Załącznik nr 1. Przykładowa struktura zakresu zadań i obowiązków
Załącznik nr 2. Przykład ogłoszenia o przetargu
Załącznik nr 3. Przykładowy format zgłoszenia zainteresowania udziałem w przetargu na usługi finansowane przez UE
Załącznik nr 4. Przykład ogłoszenia o wpisaniu na krótką listę
Załącznik nr 5. Przykładowa struktura raportu okresowego
Załącznik nr 6. Przykładowy formularz kosztorysu
Załącznik nr 7. Przykłądowy arkusz oceny
Załącznik nr 8. Przykładowy format życiorysu (CV)

 

Newsletter

Newsletter
Zapisz Wypisz

Klikając "Zapisz" zgadzasz się na przesyłanie na udostępniony adres e-mail informacji handlowych, tj. zwłaszcza o ofertach, promocjach w formie dedykowanego newslettera.

Płatności

Kanały płatności

Księgarnia Internetowa EKONOMICZNA akceptuje płatności:

  • płatność elektroniczna eCard (karta płatnicza, ePrzelew)
  • za pobraniem - przy odbiorze przesyłki należność pobiera listonosz lub kurier