TWÓJ KOSZYK

Koszyk jest pusty
 
ksiazka tytuł: KOOPETYCJA W KLASTRACH KREATYWNYCH. PRZYCZYNEK DO TEORII REGULACJI W GOSPODARCE RYNKOWEJ autor: BARBARA JANKOWSKA
DOSTAWA WYŁĄCZNIE NA TERYTORIUM POLSKI

FORMY I KOSZTY DOSTAWY
  • 0,00 zł
  • Od 11,00 zł
  • 15,50 zł
  • 0,00 zł
  • Od 9,90 zł
  • Od 11,00 zł

KOOPETYCJA W KLASTRACH KREATYWNYCH. PRZYCZYNEK DO TEORII REGULACJI W GOSPODARCE RYNKOWEJ

Wersja papierowa
Wydawnictwo: UNIWERSYTET EKONOMICZNY W POZNANIU
ISBN: 978-83-7417-605-7
Liczba stron: 343
Oprawa: Miękka
Wydanie: 2012 r.
Język: polski

Dostępność: dostępny
54,90 zł 49,40 zł

Pozytywny wpływ środowiska klastrowego na konkurencyjność, innowacyjność i internacjonalizację przedsiębiorstw pokazywany przez licznych badaczy zachęca do stawiania pytań o użyteczność takiego rozwiązania w XXI wieku. Cechą charakterystyczną klastrów jest łączenie dwóch przeciwieństw - konkurencji i kooperacji, co określane jest mianem koopetycji.
W pracy w centrum uwagi znalazła się koopetycja w klastrach kreatywnych, a więc w takich, których rdzeń stanowią branże obejmujące przedsiębiorstwa zaangażowane w działalność twórczą i kreujące produkty/usługi nasycone wiedzą.
Implikacje koopetycji dla międzynarodowej konkurencyjności, innowacyjności i umiędzynarodowienia przedsiębiorstw przedstawiono na podstawie badań przeprowadzonych w Polsce, Danii i w Japonii.

SPIS TREŚCI

Wstęp

Rozdział 1. TEORIA REGULACJI ZACHOWAŃ PRZEDSIĘBIORSTW -
BAZA KONCEPTUALNA BADAŃ KOOPETYCJI W KLASTRACH
1.1.Podstawy konceptualne badań nad strukturami regulacji
1.1.1.Regulacja - ujęcie w naukach ekonomicznych
1.1.2.Baza teoretyczna regulacji zachowań przedsiębiorstw
1.2.Klasyfikacje i typologie mechanizmów regulacji w gospodarkach rynkowych
1.2.1.Uwagi ogólne
1.2.2.Konstelacje regulacji rynkowej w ramach modeli kapitalizmu
1.2.3.Modele regulacji gospodarki kapitalistycznej a przedmiot pracy
1.3.Regulacjoniści i regulation approach
1.4.Kooperatywa, czyli spółdzielnia jako przejaw przenikania pierwiastka kooperacji do regulacji rynkowej
1.5.Egzemplifikacja wybranych modeli regulacji gospodarki rynkowej - Dania, Japonia i Polska
1.5.1.Model regulacji gospodarki duńskiej
1.5.2.Model regulacji gospodarki japońskiej
1.5.3.Polska - w poszukiwaniu modelu regulacji
1.6.Wnioski

Rozdział 2. KOOPETYCJA JAKO SPOSÓB REGULACJI ZACHOWAŃ
PRZEDSIĘBIORSTW
2.1.Konceptualne podstawy badań nad koopetycją przedsiębiorstw
2.1.1.Pojęcie koopetycji w literaturze przedmiotu
2.1.2.Typologie i formy koopetycji
2.1.3.Warunki powodzenia koopetycji
2.1.4.Efekty koopetycji między przedsiębiorstwami
2.1.5.Teoretyczne zaplecze koncepcji koopetycji między przedsiębiorstwami
2.1.6.Koopetycją a teoria regulacji zachowań przedsiębiorstw
2.2.Koopetycją przedsiębiorstw a ich międzynarodowa konkurencyjność, innowacyjność i umiędzynarodowienie
2.2.1.Przedmiot i cel badania oraz zależności badawcze
2.2.3.Populacja, próba badawcza i metodyka badania
2.2.3.Charakterystyka próby badawczej
2.2.4.Charakterystyka relacji koopetycyjnych badanych firm
2.2.5.Konsekwencje koopetycji dla przedsiębiorstw - perspektywa firm o różnym rozmiarze
2.3.Wnioski

Rozdział 3. KOOPETYCJA W FORMIE KLASTRÓW
3.1.Istota klastra
3.1.1.Dystrykt przemysłowy jako prototyp klastra - koncepcja Alfreda Marshalla i szkoły ekonomii z Cambridge
3.1.2.Miejsce klastra wśród innych współczesnych skupisk przedsiębiorstw
3.1.3.Definicje i modele klastra
3.1.4.Klaster jako zjawisko dynamiczne
3.1.5.Klaster jako gospodarcza sieć powiązań
3.1.6.Klaster jako sposób regulacji zachowań przedsiębiorstw
3.2.Metody identyfikacji klastrów
3.3.Kreowanie przewagi konkurencyjnej w klastrach w erze globalizacji
3.3.1.Perspektywa geografii ekonomicznej i nowej geografii ekonomicznej...
3.3.2.Perspektywa diamentu M.E. Portera i "nowego diamentu" (ang. neo-diamond perspecthe)
3.3.3.Perspektywa regionalnych i globalnych systemów innowacji
3.3.4.Perspektywa transnarodowego łańcucha wartości
3.4.Oddziaływanie globalizacji na klastry
3.4.1.Uwagi ogólne
3.4.2.Znaczenie czynnika lokalizacji w obliczu globalizacji i rozwoju technologii teleinformatycznych
3.4.3.Mechanizm oddziaływania globalizacji na klastry
3.4.4.Internacjonalizacja klastrów
3.5.Klastry w polskiej gospodarce - wyniki wybranych badań
3.6.Wnioski

Rozdział 4. POLITYKA KLASTROWA - KONTEKST DLA STUDIÓW
PRZYPADKÓW
4.1.Doświadczenia duńskie
4.2.Doświadczenia japońskie
4.3.Doświadczenia polskie
4.4.Wnioski

Rozdział 5. KLASTRY KREATYWNE
5.1.Branże kreatywne jako rdzeń klastrów kreatywnych
5.1.1.Uwagi ogólne
5.1.2.Kreatywność - pojęcie bazowe dla koncepcji branż kreatywnych
5.1.3.Próba konceptualizacji i operacjonalizacji branż kreatywnych i klastra kreatywnego
5.1.4.Przyczyny i czynniki rozwoju branż kreatywnych
5.1.5.Rezultaty wybranych dotychczasowych badań nad branżami kreatywnymi
5.2.Identyfikacja branż kreatywnych w polskiej i wielkopolskiej gospodarce
5.3.Klastry kreatywne w Polsce i w Danii na tle Unii Europejskiej
5.3.1.Uwagi metodologiczne
5.3.2.Próba mappingu klastrów kreatywnych - Polska i Dania na tle Unii Europejskiej
5.3.3."Ewolucja" klastrów w Japonii - w kierunku klastrów kreatywnych
5.3.4.Próba mappingu klastrów kreatywnych w Japonii
5.4.Wnioski

Rozdział 6. STUDIA PRZYPADKÓW WYBRANYCH KLASTRÓW
KREATYWNYCH
6.1.Teoria ugruntowana - podejście badawcze w odniesieniu do koopetycji i klastrów - charakterystyka ogólna i aspekty techniczne
6.2.Studia przypadków jako metoda badawcza w ramach teorii ugruntowanej a przedmiot badań
6.3.Doświadczenia duńskie - od klastra NorCOM do ICTNorCOM
6.3.1.Lokalizacja i uczestnicy klastra NorCOM
6.3.2.Od fenomenu klastra NorCOM do klastra ICTNorCOM
6.3.3.Koopetycja w klastrze ICTNorCOM- badania autorskie
6.4.Doświadczenia japońskie - Kansai Front Runner Project Neo Cluster
6.4.1.Lokalizacja, uczestnicy i misja klastra
6.4.2.Fenomen Neo Cluster Japan
6.4.3.Koopetycja w Neo Cluster Japan - badania autorskie
6.5.Doświadczenia polskie - Klaster Poligraficzno-Reklamowy w Lesznie (KPR) i Wielkopolski Klaster Teleinformatyczny (WKT)
6.5.1.Region Wielkopolski -miejsce lokalizacji Klastrów
6.5.2.Klaster Poligraficzno-Reklamowy w Lesznie (KPR)
6.5.3.Koopetycja w Klastrze Poligraficzno-Reklamowym w Lesznie
6.5.4.Wielkopolski Klaster Teleinformatyczny (WKT)
6.6.Konsekwencje koopetycji - porównanie opinii duńskich, japońskich i polskich przedsiębiorstw z badanych klastrów
6.7.Wnioski

Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
Spis wykresów

 

Newsletter

Newsletter
Zapisz Wypisz

Klikając "Zapisz" zgadzasz się na przesyłanie na udostępniony adres e-mail informacji handlowych, tj. zwłaszcza o ofertach, promocjach w formie dedykowanego newslettera.

Płatności

Kanały płatności

Księgarnia Internetowa EKONOMICZNA akceptuje płatności:

  • płatność elektroniczna eCard (karta płatnicza, ePrzelew)
  • za pobraniem - przy odbiorze przesyłki należność pobiera listonosz lub kurier